GibraltAR
Felsen im Brexit
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Beim Brexit-Referendum hat die überwältigende Mehrheit der Menschen in Gibraltar für den Verbleib in der Europäischen Union gestimmt. Mit Großbritanniens Austritt rückt Gibraltar näher an die EU. 
Die Halbinsel Gibraltar an der südlichsten Spitze Spaniens ist nur 6,5 Quadratkilometer groß und Heimat von rund 30.000 Menschen. Nirgendwo sind sich Europa und Afrika so nah, nur 14 Kilometer trennen die beiden Kontinente hier voneinander. Die dazwischen liegende Meerenge ist das Eingangstor vom Atlantik zum Mittelmeer und der kürzeste Seeweg nach Asien. Heute ist die Straße von Gibraltar einer der meist frequentierten Wasserwege der Welt. Seit Jahrhunderten ist sie von hoher strategischer Bedeutung für den internationalen Handel und die Kontrolle im Mittelmeer. Das Vereinigte Königreich unterhält in Gibraltar bis heute einen Flottenstützpunkt.
Konflikte zwischen Berbern, Spaniern und Briten haben auf dem Felsen im letzten Jahrtausend ihre kulturellen  und militärischen Spuren hinterlassen. Seit 1713 gehört Gibraltar zu Großbritannien, wird aber von Madrid als Teil der Iberischen Halbinsel nach wie vor zurückgefordert. Alle bisherigen Versuche Spaniens, die Kronkolonie zurückzuerobern sind gescheitert.
Als Gibraltar 1969 eine neue Verfassung bekam und die Bewohner sich dafür aussprachen Teil des Britischen Königreichs zu bleiben, schloss der spanische Diktator Franco die Grenzen zu Gibraltar. Sowohl für Gibraltar wie für die spanischen Nachbarregionen hatte das traumatische Folgen: Die Wirtschaft brach ein, Familien wurden auseinandergerissen, die Telefonleitungen wurden gekappt, der Schiffs- und Flugverkehr gesperrt. 13 Jahre, bis 1982, blieben alle Verbindungen nach Spanien geschlossen. Das Misstrauen gegenüber den Spaniern ist seitdem ungebrochen und wuchs während der Brexit-Verhandlungen weiter an.
Viele Unternehmen haben sich in Gibraltar angesiedelt um einen Fuß in Europa zu haben und gleichzeitig von der Steuervergünstigung im britischen Territorium zu profitieren - denn auf dem Felsen gibt es keine Mehrwertsteuer. Das britische Überseeterritorium ist der größte Arbeitgeber der ganzen Region, es bietet gute Arbeitsbedingungen und höhere Bezahlung als Spanien. Täglich passieren über 15.000 Menschen aus Spanien die zweitkürzeste Grenze der Welt um auf der Halbinsel zu arbeiten. Die Bevölkerung und die Wirtschaft der gesamten Region sind eng miteinander verknüpft. Gibraltar importiert jedes Jahr Waren im Wert von 1,5 Milliarden Euro aus Spanien. Die einzige Straßenverbindung mit Spanien führt mitten über den Flughafen von Gibraltar, denn der Platz auf der Halbinsel ist begrenzt. Gibraltar ist eines der dicht besiedelten Gebiete der Welt, die Grundstückspreise sind dreimal so hoch wie auf spanischer Seite.
Beim britischen Referendum über einen möglichen Austritt aus der Europäischen Union im Jahr 2016 hatten die Einwohner Gibraltars mit 96 Prozent für den Verbleib in der EU gestimmt. Der Austritt Großbritanniens ist jedoch seit dem 01. Januar 2021 schmerzhafte Realität. 
Wenige Stunden vor Fristende hat Gibraltars Brexitminister Joseph Garcia den vorzeitigen verbleib im Schengenraum mit freiem Personenverkehr mit der EU ausgehandelt. Die genauen Details und Verträge stehen jedoch noch aus. Für den Felsen ist der freie Grenzverkehr mit Spanien überlebenswichtig. Mit dem kompletten EU-Austritt könnte Spanien seine Grenzkontrollen bei der Ein- und Ausreise nach Gibraltar verschärfen, den Warenverkehr zum Erliegen bringen und den Arbeitsweg vieler Pendler um Stunden verlängern. 
Viele Gibraltarer befürchten nun das Spanien erneut versuchen könnte die Souveränität der Kronkolonie einzuschränken. Dennoch ist der Verbleib im Schengenraum für Gibraltar überlebenswichtig und könnte auch den Briten die Tür zum EU-Binnenmarkt offen halten.
Two men carry a dishwasher through a residential area at the Monkey Rock in Gibraltar. Since 1713 Gibraltar belongs to Great Britain, but is reclaimed by Madrid until today.

Ships cross the Strait of Gibraltar. The Strait between Europe and Africa is one of the most frequented waterways in the world, with a daily volume of around 300 merchant ships. The Strait has been of great strategic importance for a long time. Whoever owns the rock has control over the gateway to the Mediterranean. This is the reason why Spain and Great Britain have been fighting over the area for over 300 years. With the upcoming brexite, the conflict could be reopened.​​​​​​​


The space in Gibraltar is limited, the North Front Cemetery is located between the airport and the Rock of Gibraltar. It is the only cemetery of the peninsula which is still in use. On its three sections Christians, Jews and non-deno- minations are buried.

The ferry „Volcano del Teide“ with room for 1500 passengers is located in front of the shipyard in the port of Gibraltar. In 2018 about 400.000 cruise tourists visited the peninsula.

Workers on the way home to La Linea. The only road connection with Spain is through the airport of Gibraltar. Every day, more than 10,000 Spaniards cross the border to work in Gibraltar.

Apartment complexes in the Ocean Village harbour area. The living space in Gibraltar is limited - a two-room apartment costs around 1.400€ which is three times higher than in La Linea.

Tourists make selfies with a Berber monkey. The macaques in Gibraltar are the only wild monkey population in Europe and perhaps the biggest tourist attraction on the peninsula. Several million tourists visit the so-called „Monkey Rock“ every year. Most of them come over the land border. A legend says that if the Berber monkeys disappear, the British will leave Gibraltar.

A luxury limousine is covered in a parking deck in the Ocean Village district of Gibraltar. The average income in Gibraltar is around 2.800€ net.​​​​​​​


Lashing straps in the colours of the Union Flag are tensioned between three palm trees. In the Brexit referendum, the overwhelming majority of the people of Gibraltar voted to remain in the European Union, but nevertheless British territory must prepare to leave.

A young Englishman smokes during his lunch break. From the former military position Devil‘s Gap Battery there is a good view over the bay of Gibraltar.

A building barrier with an extra door delimits a house entrance. Gibraltar could be granted unique privileged access to the EU Customs Union and the EU internal market through a special protocol in exchange for changes to its tax regime. This arrangement could open the door to the EU internal market for the British.

Due to limited space in Gibraltar, the runway of the international airport crosses Winston Churchill Avenue, the only road connec- tion with Spain. The road is closed during take-off and landing, similar to a railway crossing. This makes the airport one of the most dangerous in the world. Behind the runway is the Spanish city of La Linea with about 60 thousand inhabitants.

Binoculars on the Rock of Gibraltar. Euro and pound are equal here.

Gibraltar is the largest regional employer. The British territory offers good working conditions and better salaries than in Spain. Every day over 10,000 people cross the second shortest border in the world to work on the peninsula.

The King‘s Bastion was used as a military command post to defend against the siege by the Spanish and French in 1782. Behind the King‘s Bastion is the leisure centre with an ice skating rink and bowling centre.

Union flag in the streets 

Gibraltar is at a dead end. The territory relies on an open border and good trade relations with Europe, and despite this, the territory follows the path that Great Britain has set.

The Catholic Church Cathedral of Saint Mary the Crowned in the centre of Gibraltar. Over 70 percent of Gibraltarians are Catholic. Only about seven percent of the population are followers of the Church of England.

The seat of government of the British overseas territory of Gibraltar. The Chief Minister Fabian Picardo is considering joining the Schengen Agreement.

A bunker complex at La Linea on the border with Gibraltar. During the Second World War, the Spanish fortified the border against the British crown colony of Gibraltar once again.

Buses take people from the city centre to the viewpoint "Europa Point" and to the holiday resort "Both Worlds" on the eastern side of the peninsula. Public transport in Gibraltar consists mainly of buses.

Due to limited space in Gibraltar, the runway of the international airport crosses Winston Churchill Avenue, the only road connection with Spain. The road is closed during take-off and landing, similar to a railway crossing. This makes the airport one of the most dangerous in the world. 

Students walk the streets of Gibraltar in their school uniforms. As there are almost no opportu- nities to study on the peninsula, many Gibraltarians go to Great Britain after school. The universi- ties in England are free for them.

Hundreds of Toyota Landcruisers are parked in a public parking lot in Gibraltar. Toyota exports the 4x4 vehicles from Gibraltar to numerous African countries. Customers are among others the UNO, aid and government organi- sations. The tax benefits in the British territory attract many inter- national companies. The Spanish government is trying to abolish the tax advantages in Gibraltar.

Two dogs of the British Bobtail breed are standing in the entrance of a British press and souvenir shop in Gibraltar. Many Gibral- tarians hold on to their British identity.